15 okt

Ontwerpen met je oren

  • Door Marketing01
  • 0 Reacties
  • kantoor, klaslokaal, nagalmtijd, oren, verbeteren, woonkamer

Designers, architecten, stylisten en interieurontwerpers hebben vaak de neiging volledig te ontwerpen met en voor de ogen. Het visuele belang weegt vele malen zwaarder dan het akoestische belang. Hierdoor belanden we bijvoorbeeld in een restaurant dat er schitterend uitziet maar helaas een enorme nagalmtijd heeft. Het gevolg is dat je je stem zult moeten verheffen om jezelf verstaanbaar te maken. Dit zelfs al op een afstand van slechts 50 cm. We moeten dus meer gaan ontwerpen met onze oren.

Akoestiek in klaslokalen

Kun je je voorstellen hoe de klaslokalen zoals in de plaatjes hieronder zullen klinken?  In veel klaslokalen heerst een slechte akoestiek. Uit onderzoek blijkt dat in veel klaslokalen de spraakverstaanbaarheid vanaf rij 4 nog slechts 50 % is. Kinderen / studenten krijgen dus nog maar 1 op de 2 woorden mee. Wat niet alleen betekent dat ze slechts de helft van hun onderwijs krijgen, maar ook extra hard moeten werken om goede resultaten te behalen.

ontwerpen-met-je-oren-klaslokaal-2-akoestiekpro

ontwerpen-met-je-oren-klaslokaal-1-akoestiekpro

Een slechte akoestiek is natuurlijk helemaal funest voor slechthorenden, kinderen met concentratieproblemen, taalachterstand etc.  Tel al deze aantallen bij elkaar op, en er zijn heel veel kinderen die hun onderwijs niet volledig krijgen. En niet alleen de leerlingen ondervinden er overlast van. Ook de docenten krijgen lange tijd met hoge geluidniveaus te verduren.

Meer galm verhoogt het geluidniveau en de hartslag van een mens. Minder galm verbetert de spraakverstaanbaarheid en de rust in de klas. Een betere akoestiek zorgt voor rust, het gedrag verbetert en de resultaten zullen verbeteren.

Akoestiek in kantoren

We brengen veel tijd door op onze werkplek. Hier wil je natuurlijk zo goed mogelijk kunnen presteren. Het is dus van belang dat ook hier de akoestiek optimaal is. Onderzoeken tonen aan dat een slechte akoestiek in de werkomgeving mensen minder productief maakt en men minder comfort en plezier in hun werk ervaart. Bij het inrichten van een kantoor is het daarom belangrijk dat er iemand nadenkt over het positioneren van de verschillende teams. De 1 maakt veel geluid, de ander heeft alle stilte / privacy nodig. Maar ook in ruimten waar je elkaar juist moet kunnen verstaan is geluid,  audio en ruimteakoestiek heel belangrijk.

ontwerpen-met-je-oren-kantoor-1-akoestiekpro

ontwerpen-met-je-oren-kantoor-2-akoestiekpro

Het belang van geluid in kantoren is zeer belangrijk. Er is veel communicatie onderling waarbij de ontvanger van de informatie de boodschap moet kunnen horen en begrijpen.  Als je me hoort zonder me te zien begrijp je me.  Als je me ziet zonder me te horen niet.

Denk bij het ontwerpen van bv een auditorium niet alleen aan het grote en de resolutie van het scherm, maar let ook op de audio en de ruimteakoestiek.

Akoestiek in de woonkamer

Ook bij huiselijke interieurs is het van belang te ontwerpen met je oren. Vaak hebben woonkamers al een iets compactere en gezellige uitstraling afgewerkt met gordijnen en meubels welke allemaal een gunstig effect hebben op de nagalmtijd. Maar minimalistische strakke ontwerpen met harde natuurlijke materialen zijn helemaal van deze tijd. De akoestiek verbeterd hier niet door. Zie de voorbeelden van de eetkamer en de woonkamer hieronder.

ontwerpen-met-je-oren-eetkamer-akoestiekpro

ontwerpen-met-je-oren-woonkamer-akoestiekpro

Wees daarom bij het ontwerp al bewust van je materiaalgebruik. Verschillende materialen hebben een ander effect op de nagalmtijd.
En met de huidige akoestische oplossingen is het zeker mogelijk een dergelijk interieur te creëren met een mooie akoestiek. Denk bijvoorbeeld aan een mooie wand volledig bekleed met een natuurlijk Wolvilt. Het klinkt niet alleen aangenamer, maar het geeft tegelijk ook warmte en zuivert de lucht.

Ontwerpen met je ogen en je oren

In een goed restaurant krijg je niet zomaar een bord eten wat goed smaakt. Naast smaak is de presentatiewijze van even groot belang. Het gaat om een totaal beleving van smaak, geur en presentatie. Het een kan niet zonder het ander. Zo is het ook met akoestiek. Het gaat hem niet alleen om de appearance maar om de experience. We moeten dus ontwerpen met niet alleen de looks in gedachte maar tegelijk met een verbetering van de levenskwaliteit, de gezondheid en ons sociaal gedrag. Het is tijd om te ontwerpen met je ogen en je oren.

0 Reacties

Wij horen het graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *